Julkaistu: 27.04.2017
Maaliskuussa optikkoliike Brillet sai vieraakseen kollegan Silmäoptikot Palmulta Raumalta. Yhteistyön tavoite ideoida yhdessä ja ravistella rutiineja.
Jos Koskikadun varrelta poikkesi optikkoliike Brilletiin maaliskuun lopulla, saattoi sisällä tervehtiä hauskasti puhuva näköasiantuntija. Brilletin omistajapariskunta Taina ja Pasi Hiukka saivat nimittäin vieraakseen kollegan Maija Palmun raumalaiselta Silmäoptikot Palmulta neljän päivän ajaksi.

– Asiakkaat eivät ole kehdanneet huomauttaa murteestani, mutta työkaverit kyllä senkin edestä, nauraa Rovaniemelle matkannut Maija Palmu.Kyseessä on Näköasiantuntijat-verkoston uusi, vaihto-oppilastyylinen kokeilu. Optiikka-alan yrittäjät vierailevat toistensa liikkeissä tavoitteenaan löytää uusia tapoja, joilla palvelua voitaisiin parantaa entisestään.
Taina Hiukka vieraili vastaavaan tapaan Palmujen liikkeessä tammikuussa Raumalla. Vierailun aikana Hiukka innostui tyylistä, jolla tuotteet oli liikkeessä aseteltu esille. Erityisesti mieleen painui Palmujen tapa tuoda silmälasit asiakkaalle kauniilla puutarjottimella.
– Aloin heti palattuani innoissani järjestellä oman liikkeemme tuotteita uudestaan. Pohdin yhä, miten saisimme erilaisia oheistuotteita, kuten suurennuslaseja, paremmin asiakkaiden ulottuville, Hiukka kertoo.
Kotoisa kohtasi modernin
Silmäoptikot Palmu sijaitsee Rauman vanhassa kaupunginosassa isossa puutalossa, jossa asiakkaita palvellaan useissa eri huoneissa. Brilletin liike sen sijaan on kooltaan pieni ja kompakti. Fyysisistä eroavaisuuksista huolimatta liikkeiden arvot ovat hyvin samanlaiset, sillä molemmissa liikkeissä panostetaan nykyaikaiseen, kiireettömään näöntutkimukseen uusinta tekniikkaa hyödyntäen.
– Jokaiseen asiakkaaseen perehdytään yksilönä ja palvelussa panostetaan asiantuntevaan näöntutkimukseen, Maija Palmu kertoo.
Perinteikkäässä Silmäoptikot Palmu -liikkeessä puutalolle ominainen kodikkuus ja lämpö on haluttu säilyttää myös liikkeen sisustuksessa. Maija Palmua kiehtoi Brilletissä erityisesti se, miten digitaalisuutta on hyödynnetty tuotteiden markkinoinnissa. Esimerkiksi tuotteiden hinnasto löytyy tabletilta sähköisenä, ja liikkeen seinillä roikkuu tuotteita esitteleviä taulutelevisioita.
– Aikaisemmin ajattelin, että digitaalisuus sulkee pois kodikkuuden, mutta näin ei olekaan. Mekin voisimme Raumalla kaivaa tabletit kaapista ja ottaa ne rohkeasti käyttöön, Palmu tuumii.
Uusi tapa tehdä yhteistyötä
Tähän mennessä Hiukka ja Palmu ovat Näköasiantuntija-verkoston ensimmäiset toistensa liikkeissä vierailleet optikot.
– Vaihto on toiminut niin hyvin, että tätä tullaan varmasti jatkamaan myös tulevaisuudessa. Optiikka-ala on hyvin pieni, ja tiiviimpi yhteistyö hyödyttää kaikkia, Taina Hiukka summaa.